הצטרפות לרשימת תפוצה
 
 
 
חדשות
  • שינוי ההרשמה לסמינרים

    2.8.2017

    בסעיף ההרשמה לסמינרים יש הוראות חדשות להרשמה.

  • שינוי בתכנית תשע"ח: ביטול הסמינר על לאה גולדברג באפריל

    30 באוקטובר 2017
  • ראיונות עם משתתפי הסמינרים

    14/9/16

    כתובת הלינק היא  https://youtu.be/1Bbd0cXZIGI

 
 
 
  דר אריה בורנשטיין  
   
 

ד'ר אריה בורנשטיין

קורות חיים

חוקר, מרצה ומדריך סיורים בנושאי תנ"ך וארכיאולוגיה.

בוגר החוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב (תואר ראשון), והמחלקה ללימודי ארץ-ישראל וארכיאולוגיה באוניברסיטת בר אילן (תארים שני ושלישי).

ניהל שטחי חפירה ארכיאולוגית באתרים עזבת צרטה, שילה, אפק ועוד.

מתמחה בנושאים שונים המשלבים עיון בתנ"ך וארכיאולוגיה מקראית.

עבודת הדוקטורט עסקה בתולדות בית עמרי.

מדריך סיורים וותיק, לשעבר מנהל מדרשת שומרון.

בעשרות השנים האחרונות מרצה ומדריך במכון אבשלום ובמכללות האקדמיות תלפיות ואורות-ישראל.

תושב שבי שומרון.

סמינר: ההתנחלות בימי יהושע

תקציר ההרצאה

ימי ההתנחלות המקרא אל מול הממצא הארכיאולוגי / אריה בורנשטיין –

ספר יהושע מציג תמונה מורכבת של התנחלות ישראל בארצו. מחד, מהלך מהיר של השתלטות שבטי ישראל על הארץ בסגנון של " כָּל מָּקוֹם אֲשֶׁר תִּדְרךְ כַּף רַּגְלְכֶׁם בּוֹ לָּכֶׁם נְתַּתִּיו... לא יִתְיַצֵּב אִישׁ לְפָנֶיךָ .... חֲזַּק וֶׁאֱמָּץ כִי אַתָה תַנְחִ יל אֶת- - - -6(, ומאידך, אזורים נרחבים ומקומות רבים לא נכבשו על ידי הישראלים. במבחן – - הָעָם הַזֶה אֶת הָאָרֶץ" )יהושע, א, 3

התוצאה מבהיר המקרא שערים כנעניות רבות נשארו בארץ לאחר התהליך הראשוני של ההתנחלות, ואפילו אם תושביהם הוכו )ניצחון בשטח הפתוח ללא כיבוש עיר(. הישראלים בוחרים לשבת באזורים שבהם אין ערים כנעניות דהיינו –באזורי ההר המרכזי, ונמנעים מעימותים עם הכנענים אשר במישורי החוף או בעמקי הצפון. תהליך שהובהר בספר שמות: - ( "מְעַּט מְעַּט אֲגָּרֲשֶׁנּוּ מִּפָּנֶׁיךָ עַּד אֲשֶׁר תִּ פְרֶׁה וְנָּחַּלְתָּ אֶׁת הָּאָרֶׁץ" )שמות כג, 33 ; וראה גם דברים ז, 22

51 לפנה"ס חל תהליך נרחב של – המחקר הארכיאולוגי מלמד על שני תהליכים שהתרחשו בארץ:
א. במאות 51 נטישת יישובים בכל רחבי הארץ, ובעיקר באזורים ההרריים ושולי המדבר. התהליך מוסבר בבצורת חמורה, בשילוב עם מסעות מצריים שגרמו להוברה ולתהליכי נדידה של תושבי הארץ.
ב. החל מהמאה ה 53 לפנה"ס אובחן תהליך של הרס -ערים כנעניות, ובמקביל הקמת יישובים חדשים, קטנים ופרוזים ובהם שימוש נרחב בממגורות לדגן, בתי ארבעת מרחבים וכלי חרס גסים וגדולים. היישובים החדשים התפרסו לכתחילה באזורים המזרחיים של ההר המרכזי ובתהליך איטי הנמשך - כ 213 שנים מתפרסים אל ההר המערבי והשפלה. מספר אלמנטים בתרבותם החומרית של הקבוצות החדשות ( בתי 1 המרחבים, כתב, כלי החרס ) ממשיכים לתרבות ברזל ב, המזהה אותם עם הישראלים ו/או היהודאים. במקביל לשני התהליכים הללו, מספר רב של ערים כנעניות ממשיכות להתקיים. אלה, מקיימות קשרי מסחר ענפים עם אזורי קפריסין, דרום יוון וצפון סוריה. למן המאה ה 52 מאובחנת התיישבות של קבוצות גויי ים (פלישתים) במספר אזורים לאורך מישור-החוף ויתכן שגם בנחל עירון.

במבט כולל, אין סתירה בין סיפורי התנ"ך לבין הארכיאולוגיה, אם כי יש לעיתים חוסר בהירות לגבי התרחשותם של מספר אירועים כמו כיבוש יריחו ומלחמת העי.

מקורות

                                                 לוח כרונולוגי (עריכה: אריה בורנשטיין)

שנה לפנה"ס

היסטוריה וארכיאולוגיה ע"פ כרונולוגיה מקראית  ומקורות אחרים

מצרים

מסופוטמיה וצפון סוריה

 

 

 

 

 

 

שושלת טו: 1678 - 1570

 

1680

 

 

1660

1652 – יעקב ובניו  במצרים

 

1640

 

 

 

1620

 

 

 

1600

116 שנות ה"חיים הטובים" במצרים.

 

 

1580

 

שושלת יחהממלכה החדשה

 

1560

פלישת מצרים לכנען. מסע יעחמס

יעחמס: 1570/80

ממלכה חיתית

1540

 

אמנחותפ I: 1545

קדומה;   ממלכת

1520

 

תחותימס I: 1525

מיתאני (נהרינה)

1500

84 שנות שעבוד ישראל במצרים

תחותימס II: 1508

 

1480

 

חתפשות: 1486

 

1460

מסע תחותימס השלישי בכנען

תחותימס III: 1469

 

1440

1442-יציאת מצרים על פי התנ"ך

אמנחותפ II: 1436

 

1420

 

תחותימס IV: 1410

ממלכה חיתית

1400

1402כיבוש הארץ ע"פ המקרא 

מהומות בכנען על פי מכתבי אל עמארנה   
ראשית ימי השופטים ע"פ המקרא
ארכיאולוגיה: הרס יישובים כנעניים .

אמנחותפ III: 1402

חדשה: שופילליומה

1380

אמנחותפ IV=אחנתון: 1364

 

1360

תותאנחאמון: 1346

מורשילי II

1340

אי: 1337 ; חרמחב: 1333

מוותלי

1320

 

ארחי תשוב

1300

שושלת יט: רעמסס I: 1295

חתושילי III

1280

 מסע מצרי לכנען. מצבות בבית שאן

סתי I: 1294

 

1260

כיבוש הארץ לפי הארכיאולוגיה יישובים פרוים, קטנים מוקמים בכל רחבי הארץ  (יישובי ההתנחלות ?)     

אסטילת "ישראל"

  1279:

רעמסס השני

תודחילי ה-IV

1240

 

 

1220

מרנפתח: 1213

 

1200

 שיא ימי השופטים: דבורה, גדעון

אמנמס 1203: ; סתי II: 1200

פלישת הארמים

1180

 

 סיפתח: 1194.

 

1160

פלישת גויי הים לכנען

שושלת כ: רעמסס III: 1185

 

1140

סוף עידן השלטון המצרי

רעמסס ה-IV עד ה-IX  : 1144 - 1090

 

1120

חורבן מתמשך של יישובים , תוך

אשור: תגלת פלסר I

1100

ריבוי יישובים חדשים בכל הארץ.

ארם צובה: הדד-עזר

1080

שופטים אחרונים: יפתח, שמשון

 

 

1060

עלי

1040

שמואל

1020

שאול

 

       

כיבוש הארץ בימי "ההתנחלות" – תובנות מן המקרא  / ד"ר אריה בורנשטיין
 

א. הזמן המובטח לכיבוש הארץ על פי התנ"ך

 1.  בראשית טו:  ז וַיּאמֶר אֵלָיו (אל אברהם) אֲנִי ה’ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאוּר כַּשְדִּים לָתֶת לְךָ אֶת-הָאָרֶץ הַזּאת לְרִשְׁתָּהּ: ח וַיּאמַר ה' אלוקים בַּמָּה אֵדַע כִּי אִירָשֶׁנָּה: ...  יג וַיּאמֶר לְאַבְרָם יָדעַ תֵּדַע כִּי-גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה: יד ...וְאַחֲרֵי-כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל: ... טז וְדוֹר רְבִיעִי יָשׁוּבוּ הֵנָּה כִּי לא-שָׁלֵם עֲוֹן הָאֱמרִי עַד-הֵנָּה: ... 
 

ב. קצב הכיבוש

2. שמות כג:  כב כִּי אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע בְּקלוֹ וְעָשִיתָ כּל אֲשֶׁר אֲדַבֵּר וְאָיַבְתִּי אֶת-איְבֶיךָ וְצַרְתִּי אֶת-צרֲרֶיךָ: כג כִּי-יֵלֵךְ מַלְאָכִי לְפָנֶיךָ וֶהֱבִיאֲךָ אֶל-הָאֱמרִי וְהַחִתִּי וְהַפְּרִזִּי וְהַכְּנַעֲנִי הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי וְהִכְחַדְתִּיו:... כז אֶת-אֵימָתִי אֲשַׁלַּח לְפָנֶיךָ וְהַמּתִי אֶת-כָּל-הָעָם אֲשֶׁר תָּבא בָּהֶם וְנָתַתִּי אֶת-כָּל-איְבֶיךָ אֵלֶיךָ ערֶף: כח וְשָׁלַחְתִּי אֶת-הַצִּרְעָה לְפָנֶיךָ וְגֵרְשָׁה אֶת-הַחִוִּי אֶת-הַכְּנַעֲנִי וְאֶת-הַחִתִּי מִלְּפָנֶיךָ: כט לא אֲגָרֲשֶׁנּוּ מִפָּנֶיךָ בְּשָׁנָה אֶחָת פֶּן-תִּהְיֶה הָאָרֶץ שְׁמָמָה וְרַבָּה עָלֶיךָ חַיַּת הַשָּדֶה: ל מְעַט מְעַט אֲגָרֲשֶׁנּוּ מִפָּנֶיךָ עַד אֲשֶׁר תִּפְרֶה וְנָחַלְתָּ אֶת-הָאָרֶץ: לא וְשַׁתִּי אֶת-גְּבֻלְךָ מִיַּם-סוּף וְעַד-יָם פְּלִשְׁתִּים וּמִמִּדְבָּר עַד-הַנָּהָר כִּי אֶתֵּן בְּיֶדְכֶם אֵת ישְׁבֵי הָאָרֶץ וְגֵרַשְׁתָּמוֹ מִפָּנֶיךָ: לב לא-תִכְרת לָהֶם וְלֵאלהֵיהֶם בְּרִית: לג לא יֵשְׁבוּ בְּאַרְצְךָ פֶּן-יַחֲטִיאוּ אתְךָ לִי כִּי תַעֲבד אֶת-אֱלהֵיהֶם כִּי-יִהְיֶה לְךָ לְמוֹקֵשׁ:
 

ג. "סגנון הכיבוש"

3. דברים כ: י כִּי-תִקְרַב אֶל-עִיר לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ וְקָרָאתָ אֵלֶיהָ לְשָׁלוֹם: יא וְהָיָה אִם-שָׁלוֹם תַּעַנְךָ וּפָתְחָה לָךְ וְהָיָה כָּל-הָעָם הַנִּמְצָא-בָהּ יִהְיוּ לְךָ לָמַס וַעֲבָדוּךָ: יב וְאִם-לא תַשְׁלִים עִמָּךְ וְעָשְתָה עִמְּךָ מִלְחָמָה וְצַרְתָּ עָלֶיהָ: יג וּנְתָנָהּ ה’ אֱלהֶיךָ בְּיָדֶךָ וְהִכִּיתָ אֶת-כָּל-זְכוּרָהּ לְפִי-חָרֶב: יד רַק הַנָּשִׁים וְהַטַּף וְהַבְּהֵמָה וְכל אֲשֶׁר יִהְיֶה בָעִיר כָּל-שְׁלָלָהּ תָּבז לָךְ וְאָכַלְתָּ אֶת-שְׁלַל איְבֶיךָ אֲשֶׁר נָתַן ה’ אֱלהֶיךָ לָךְ: טו כֵּן תַּעֲשֶה לְכָל-הֶעָרִים הָרְחקת מִמְּךָ מְאד אֲשֶׁר לא-מֵעָרֵי הַגּוֹיִם-הָאֵלֶּה הֵנָּה: טז רַק מֵעָרֵי הָעַמִּים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר ה’ אֱלהֶיךָ נתֵן לְךָ נַחֲלָה לא תְחַיֶּה כָּל-נְשָׁמָה: יז כִּי-הַחֲרֵם תַּחֲרִימֵם הַחִתִּי וְהָאֱמרִי הַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ ה’ אֱלהֶיךָ: יח לְמַעַן אֲשֶׁר לא-יְלַמְּדוּ אֶתְכֶם לַעֲשֹוֹת כְּכל תּוֹעֲבתָם אֲשֶׁר עָשֹוּ לֵאלהֵיהֶם וַחֲטָאתֶם לַ ה'  אֱלהֵיכֶם:

יט כִּי-תָצוּר אֶל-עִיר יָמִים רַבִּים לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ לְתָפְשָהּ לא-תַשְׁחִית אֶת-עֵצָהּ לִנְדּחַ עָלָיו גַּרְזֶן כִּי מִמֶּנּוּ תאכֵל וְאתוֹ לא תִכְרת כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּדֶה לָבא מִפָּנֶיךָ בַּמָּצוֹר: כ רַק עֵץ אֲשֶׁר-תֵּדַע כִּי לא-עֵץ מַאֲכָל הוּא אתוֹ תַשְׁחִית וְכָרָתָּ וּבָנִיתָ מָצוֹר עַל-הָעִיר אֲשֶׁר-הִוא עשָה עִמְּךָ מִלְחָמָה עַד רִדְתָּהּ: 
 

ד. כיבוש הארץ- "כיבוש אחיד - מוגבל"

4. יהושע  א: א וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת משֶׁה עֶבֶד ה’ וַיּאמֶר ה' אֶל-יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן מְשָׁרֵת משֶׁה לֵאמר: ב משֶׁה עַבְדִּי מֵת וְעַתָּה קוּם עֲבר אֶת-הַיַּרְדֵּן הַזֶּה אַתָּה וְכָל-הָעָם הַזֶּה אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר אָנכִי נתֵן לָהֶם לִבְנֵי יִשְרָאֵל: ג כָּל-מָקוֹם אֲשֶׁר תִּדְרךְ כַּף-רַגְלְכֶם בּוֹ לָכֶם נְתַתִּיו כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֶל-משֶׁה:… ה לא-יִתְיַצֵּב אִישׁ לְפָנֶיךָ כּל יְמֵי חַיֶּיךָ כַּאֲשֶׁר הָיִיתִי עִם-משֶׁה אֶהְיֶה עִמָּךְ לא אַרְפְּךָ וְלא אֶעֶזְבֶךָ: ו חֲזַק וֶאֱמָץ כִּי אַתָּה תַּנְחִיל אֶת-הָעָם הַזֶּה אֶת-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבוֹתָם לָתֵת לָהֶם... "

5. יהושע יא (מלחמת מלכי הצפון): א וַיְהִי כִּשְׁמעַ יָבִין מֶלֶךְ-חָצוֹר וַיִּשְׁלַח אֶל-...מֶלֶךְ מָדוֹן וְאֶל-מֶלֶךְ שִׁמְרוֹן וְאֶל-מֶלֶךְ אַכְשָׁף: ב וְאֶל-הַמְּלָכִים אֲשֶׁר מִצְּפוֹן בָּהָר וּבָעֲרָבָה נֶגֶב כִּנֲרוֹת וּבַשְּׁפֵלָה וּבְנָפוֹת דּוֹר מִיָּם: ...   וַיֵּצְאוּ הֵם וְכָל-מַחֲנֵיהֶם עִמָּם עַם-רָב כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל-שְפַת-הַיָּם לָרב וְסוּס וָרֶכֶב רַב-מְאד: ה ... וַיָּבאוּ וַיַּחֲנוּ יַחְדָּו אֶל-מֵי מֵרוֹם לְהִלָּחֵם עִם-יִשְרָאֵל:  ...  ח וַיִּתְּנֵם ה' בְּיַד-יִשְרָאֵל וַיַּכּוּם וַיִּרְדְּפוּם עַד-צִידוֹן רַבָּה וְעַד מִשְרְפוֹת מַיִם וְעַד-בִּקְעַת מִצְפֶּה מִזְרָחָה וַיַּכֻּם עַד-בִּלְתִּי הִשְׁאִיר-לָהֶם שָרִיד: ט וַיַּעַשֹ לָהֶם יְהוֹשֻׁעַ כַּאֲשֶׁר אָמַר-לוֹ ה’ אֶת-סוּסֵיהֶם עִקֵּר וְאֶת-מַרְכְּבתֵיהֶם שָרַף בָּאֵשׁ:

י וַיָּשָׁב יְהוֹשֻׁעַ בָּעֵת הַהִיא וַיִּלְכּד אֶת-חָצוֹר וְאֶת-מַלְכָּהּ הִכָּה בֶחָרֶב כִּי-חָצוֹר לְפָנִים הִיא ראשׁ כָּל-הַמַּמְלָכוֹת הָאֵלֶּה:
יא וַיַּכּוּ אֶת-כָּל-הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר-בָּהּ לְפִי-חֶרֶב הַחֲרֵם לא נוֹתַר כָּל-נְשָׁמָה וְאֶת-חָצוֹר שָרַף בָּאֵשׁ: יב וְאֶת-כָּל-עָרֵי הַמְּלָכִים-הָאֵלֶּה וְאֶת-כָּל-מַלְכֵיהֶם לָכַד יְהוֹשֻׁעַ וַיַּכֵּם לְפִי-חֶרֶב הֶחֱרִים אוֹתָם כַּאֲשֶׁר צִוָּה משֶׁה עֶבֶד ה’: יג רַק כָּל-הֶעָרִים הָעמְדוֹת עַל-תִּלָּם לא שְרָפָם יִשְרָאֵל זוּלָתִי אֶת-חָצוֹר לְבַדָּהּ שָרַף יְהוֹשֻׁעַ: יד וְכל שְׁלַל הֶעָרִים הָאֵלֶּה וְהַבְּהֵמָה בָּזְזוּ לָהֶם בְּנֵי יִשְרָאֵל רַק אֶת-כָּל-הָאָדָם הִכּוּ לְפִי-חֶרֶב עַד-הִשְׁמִדָם אוֹתָם לא הִשְׁאִירוּ כָּל-נְשָׁמָה:  ...: יח יָמִים רַבִּים עָשָה יְהוֹשֻׁעַ אֶת-כָּל-הַמְּלָכִים הָאֵלֶּה מִלְחָמָה: יט לא-הָיְתָה עִיר אֲשֶׁר הִשְׁלִימָה אֶל-בְּנֵי יִשְרָאֵל בִּלְתִּי הַחִוִּי ישְׁבֵי גִבְעוֹן אֶת-הַכּל לָקְחוּ בַמִּלְחָמָה: כ כִּי מֵאֵת ה’ הָיְתָה לְחַזֵּק אֶת-לִבָּם לִקְרַאת הַמִּלְחָמָה אֶת-יִשְרָאֵל לְמַעַן הַחֲרִימָם לְבִלְתִּי הֱיוֹת-לָהֶם תְּחִנָּה כִּי לְמַעַן הַשְׁמִידָם כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת-משֶׁה ... 
 

ה. רשימת המלכים אשר הוכו על ידי ישראל               

6. יהושע יב: א וְאֵלֶּה מַלְכֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר הִכּוּ בְנֵי-יִשְרָאֵל וַיִּרְשׁוּ אֶת-אַרְצָם...ז וְאֵלֶּה מַלְכֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר הִכָּה יְהוֹשֻׁעַ וּבְנֵי יִשְרָאֵל בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן יָמָּה מִבַּעַל גָּד בְּבִקְעַת הַלְּבָנוֹן וְעַד-הָהָר הֶחָלָק הָעלֶה שֵעִירָה וַיִּתְּנָהּ יְהוֹשֻׁעַ לְשִׁבְטֵי יִשְרָאֵל יְרֻשָּׁה כְּמַחְלְקתָם: ח בָּהָר וּבַשְּׁפֵלָה וּבָעֲרָבָה וּבָאֲשֵׁדוֹת וּבַמִּדְבָּר וּבַנֶּגֶב הַחִתִּי הָאֱמרִי וְהַכְּנַעֲנִי הַפְּרִזִּי הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי: ט מֶלֶךְ יְרִיחוֹ אֶחָד מֶלֶךְ הָעַי אֲשֶׁר-מִצַּד בֵּית-אֵל אֶחָד: י מֶלֶךְ יְרוּשָׁלַםִ אֶחָד מֶלֶךְ חֶבְרוֹן אֶחָד: יא מֶלֶךְ יַרְמוּת אֶחָד מֶלֶךְ לָכִישׁ אֶחָד: יב מֶלֶךְ עֶגְלוֹן אֶחָד מֶלֶךְ גֶּזֶר אֶחָד: יג מֶלֶךְ דְּבִר אֶחָד מֶלֶךְ גֶּדֶר אֶחָד: יד מֶלֶךְ חָרְמָה אֶחָד מֶלֶךְ עֲרָד אֶחָד: טו מֶלֶךְ לִבְנָה אֶחָד מֶלֶךְ עֲדֻלָּם אֶחָד: טז מֶלֶךְ מַקֵּדָה אֶחָד מֶלֶךְ בֵּית-אֵל אֶחָד: יז מֶלֶךְ תַּפּוּחַ אֶחָד מֶלֶךְ חֵפֶר אֶחָד: יח מֶלֶךְ אֲפֵק אֶחָד מֶלֶךְ לַשָּׁרוֹן אֶחָד: יט מֶלֶךְ מָדוֹן אֶחָד מֶלֶךְ חָצוֹר אֶחָד: כ מֶלֶךְ שִׁמְרוֹן מְראוֹן אֶחָד מֶלֶךְ אַכְשָׁף אֶחָד: כא מֶלֶךְ תַּעְנַךְ אֶחָד מֶלֶךְ מְגִדּוֹ אֶחָד: כב מֶלֶךְ קֶדֶשׁ אֶחָד מֶלֶךְ-יָקְנֳעָם לַכַּרְמֶל אֶחָד: כג מֶלֶךְ דּוֹר לְנָפַת דּוֹר אֶחָד מֶלֶךְ-גּוֹיִם לְגִלְגָּל אֶחָד: כד מֶלֶךְ תִּרְצָה אֶחָד כָּל-מְלָכִים שְׁלשִׁים וְאֶחָד: 
 

ו. הארץ הנשארת – האזורים שלא ניסו לכבוש

7. יהושע יג: א וִיהוֹשֻׁעַ זָקֵן בָּא בַּיָּמִים וַיּאמֶר ה' אֵלָיו אַתָּה זָקַנְתָּה בָּאתָ בַיָּמִים וְהָאָרֶץ נִשְׁאֲרָה הַרְבֵּה-מְאד לְרִשְׁתָּהּ: ב זאת הָאָרֶץ הַנִּשְׁאָרֶת כָּל-גְּלִילוֹת הַפְּלִשְׁתִּים וְכָל-הַגְּשׁוּרִי: ג מִן-הַשִּׁיחוֹר אֲשֶׁר עַל-פּנֵי מִצְרַיִם וְעַד גְּבוּל עֶקְרוֹן צָפוֹנָה לַכְּנַעֲנִי תֵּחָשֵׁב חֲמֵשֶׁת סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים הָעַזָּתִי וְהָאַשְׁדּוֹדִי הָאֶשְׁקְלוֹנִי הַגִּתִּי וְהָעֶקְרוֹנִי וְהָעַוִּים: ד מִתֵּימָן כָּל-אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי וּמְעָרָה אֲשֶׁר לַצִּידנִים עַד-אֲפֵקָה עַד גְּבוּל הָאֱמרִי: ה וְהָאָרֶץ הַגִּבְלִי וְכָל-הַלְּבָנוֹן מִזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ מִבַּעַל גָּד תַּחַת הַר-חֶרְמוֹן עַד לְבוֹא חֲמָת: ו כָּל-ישְׁבֵי הָהָר מִן-הַלְּבָנוֹן עַד-מִשְרְפת מַיִם כָּל-צִידנִים אָנכִי אוֹרִישֵׁם מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְרָאֵל רַק הַפִּלֶהָ לְיִשְרָאֵל בְּנַחֲלָה כַּאֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ:  

ז.  "ולא הורישו…"- סיפור ה'חדירה השקטה'

8. יהושע טו:  סג וְאֶת-הַיְבוּסִי יוֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלַםִ לא-יָכְלוּ בְנֵי-יְהוּדָה לְהוֹרִישָׁם וַיֵּשֶׁב הַיְבוּסִי אֶת-בְּנֵי יְהוּדָה בִּירוּשָׁלַםִ עַד הַיּוֹם הַזֶּה:...     מ וַיַּכֶּה יְהוֹשֻׁעַ אֶת-כָּל-הָאָרֶץ הָהָר וְהַנֶּגֶב וְהַשְּׁפֵלָה וְהָאֲשֵׁדוֹת וְאֵת כָּל-מַלְכֵיהֶם לא הִשְׁאִיר שָרִיד וְאֵת כָּל-הַנְּשָׁמָה הֶחֱרִים כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה’ אֱלהֵי יִשְרָאֵל: 

9. יהושע יז: יא וַיְהִי לִמְנַשֶּׁה בְּיִשָּשׁכָר וּבְאָשֵׁר בֵּית-שְׁאָן וּבְנוֹתֶיהָ וְיִבְלְעָם וּבְנוֹתֶיהָ וְאֶת-ישְׁבֵי דאר וּבְנוֹתֶיהָ וְישְׁבֵי עֵין-דּר וּבְנתֶיהָ וְישְׁבֵי תַעְנַךְ וּבְנתֶיהָ וְישְׁבֵי מְגִדּוֹ וּבְנוֹתֶיהָ שְׁלשֶׁת הַנָּפֶת: יב וְלא יָכְלוּ בְּנֵי מְנַשֶּׁה לְהוֹרִישׁ אֶת-הֶעָרִים הָאֵלֶּה וַיּוֹאֶל הַכְּנַעֲנִי לָשֶׁבֶת בָּאָרֶץ הַזּאת:

10. שופטים א:  א וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת יְהוֹשֻׁעַ וַיִּשְׁאֲלוּ בְּנֵי יִשְרָאֵל בַּה’ לֵאמר מִי יַעֲלֶה-לָּנוּ אֶל-הַכְּנַעֲנִי בַּתְּחִלָּה לְהִלָּחֶם בּוֹ:  ...כז וְלא-הוֹרִישׁ מְנַשֶּׁה אֶת-בֵּית-שְׁאָן וְאֶת-בְּנוֹתֶיהָ וְאֶת-תַּעְנַךְ וְאֶת-בְּנתֶיהָ וְאֶת-ישְׁבֵי דוֹר וְאֶת-בְּנוֹתֶיהָ וְאֶת-יוֹשְׁבֵי יִבְלְעָם וְאֶת-בְּנתֶיהָ וְאֶת-יוֹשְׁבֵי מְגִדּוֹ וְאֶת-בְּנוֹתֶיהָ וַיּוֹאֶל הַכְּנַעֲנִי לָשֶׁבֶת בָּאָרֶץ הַזּאת: כח וַיְהִי כִּי-חָזַק יִשְרָאֵל וַיָּשֶם אֶת-הַכְּנַעֲנִי לָמַס וְהוֹרֵישׁ לא הוֹרִישׁוֹ: כט וְאֶפְרַיִם לא הוֹרִישׁ אֶת-הַכְּנַעֲנִי הַיּוֹשֵׁב בְּגָזֶר וַיֵּשֶׁב הַכְּנַעֲנִי בְּקִרְבּוֹ בְּגָזֶר: ל זְבוּלֻן לא הוֹרִישׁ אֶת-יוֹשְׁבֵי קִטְרוֹן וְאֶת-יוֹשְׁבֵי נַהֲלל וַיֵּשֶׁב הַכְּנַעֲנִי בְּקִרְבּוֹ וַיִּהְיוּ לָמַס: לא אָשֵׁר לא הוֹרִישׁ אֶת-ישְׁבֵי עַכּוֹ וְאֶת-יוֹשְׁבֵי צִידוֹן וְאֶת-אַחְלָב וְאֶת-אַכְזִיב וְאֶת-חֶלְבָּה וְאֶת-אֲפִיק וְאֶת-רְחב: לב וַיֵּשֶׁב הָאָשֵׁרִי בְּקֶרֶב הַכְּנַעֲנִי ישְׁבֵי הָאָרֶץ כִי לא הוֹרִישׁוֹ: לג נַפְתָּלִי לא-הוֹרִישׁ אֶת-ישְׁבֵי בֵית-שֶׁמֶשׁ וְאֶת-ישְׁבֵי בֵית-עֲנָת וַיֵּשֶׁב בְּקֶרֶב הַכְּנַעֲנִי ישְׁבֵי הָאָרֶץ וְישְׁבֵי בֵית-שֶׁמֶשׁ וּבֵית עֲנָת הָיוּ לָהֶם לָמַס: לד וַיִּלְחֲצוּ הָאֱמרִי אֶת-בְּנֵי-דָן הָהָרָה כִּי-לא נְתָנוֹ לָרֶדֶת לָעֵמֶק: לה וַיּוֹאֶל הָאֱמרִי לָשֶׁבֶת בְּהַר-חֶרֶס בְּאַיָּלוֹן וּבְשַׁעַלְבִים וַתִּכְבַּד יַד בֵּית-יוֹסֵף וַיִּהְיוּ לָמַס: לו וּגְבוּל הָאֱמרִי מִמַּעֲלֵה עַקְרַבִּים מֵהַסֶּלַע וָמָעְלָה:
ח. אכזבה מהתוצאה או תרבות דומה של כנענים וישראלים (התבוללות)

11. שופטים ב: יא וַיַּעֲשֹוּ בְנֵי-יִשְרָאֵל אֶת-הָרַע בְּעֵינֵי ה’ וַיַּעַבְדוּ אֶת-הַבְּעָלִים: יב וַיַּעַזְבוּ אֶת-ה’ אֱלהֵי אֲבוֹתָם הַמּוֹצִיא אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי אֱלהִים אֲחֵרִים מֵאֱלהֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר סְבִיבוֹתֵיהֶם וַיִּשְׁתַּחֲווּ לָהֶם וַיַּכְעִסוּ אֶת-ה’:
יג וַיַּעַזְבוּ אֶת-ה’ וַיַּעַבְדוּ לַבַּעַל וְלָעַשְׁתָּרוֹת: יד וַיִּחַר-אַף ה’ בְּיִשְרָאֵל וַיִּתְּנֵם בְּיַד-שׁסִים וַיָּשׁסּוּ אוֹתָם וַיִּמְכְּרֵם בְּיַד אוֹיְבֵיהֶם מִסָּבִיב וְלא-יָכְלוּ עוֹד לַעֲמד לִפְנֵי אוֹיְבֵיהֶם: טו בְּכל אֲשֶׁר יָצְאוּ יַד-ה’ הָיְתָה-בָּם לְרָעָה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה’ וְכַאֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה’ לָהֶם וַיֵּצֶר לָהֶם מְאד: טז וַיָּקֶם ה’ שׁפְטִים וַיּוֹשִׁיעוּם מִיַּד שׁסֵיהֶם:  ... כג וַיַּנַּח ה’ אֶת-הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה לְבִלְתִּי הוֹרִישָׁם מַהֵר וְלא נְתָנָם בְּיַד-יְהוֹשֻׁעַ:

12. שופטים ג: ה וּבְנֵי יִשְרָאֵל יָשְׁבוּ בְּקֶרֶב הַכְּנַעֲנִי הַחִתִּי וְהָאֱמרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי: ו וַיִּקְחוּ אֶת-בְּנוֹתֵיהֶם לָהֶם לְנָשִׁים וְאֶת-בְּנוֹתֵיהֶם נָתְנוּ לִבְנֵיהֶם וַיַּעַבְדוּ אֶת-אֱלהֵיהֶם: ז וַיַּעֲשֹוּ בְנֵי-יִשְרָאֵל אֶת-הָרַע בְּעֵינֵי ה’ וַיִּשְׁכְּחוּ אֶת-ה’ אֱלהֵיהֶם וַיַּעַבְדוּ אֶת-הַבְּעָלִים וְאֶת-הָאֲשֵׁרוֹת:

 

ט. שלשת המודלים של תהליך ההתנחלות

(ע"פ: שרון, א'. 1989. ארכיאולוגיה 2 . עמ' 29-19.)

המודל

שינויי ע"פ קריטריונים כלכליים

שינוי דמוגרפי

והתאמה לתיאוריות סוציאליות

שינוי אתני

קצב השינוי ושינויים תרבותיים

המודל הארכאי = כבוש אחיד (אלברייט, ידין)

מעבר מנוודות לישיבת קבע

כניסת אוכלוסייה חדשה.

השמדת אוכלוסיית קבע.

(= ספנסר בעקבות מלתוס)

יש

תהליך קצר.

אין חפיפה תרבותית

 

התנחלות שקטה (נות, אהרוני, נאמן ועוד),

מעבר איטי ממצב של חצי נוודות להתיישבות של קבע

כניסת אוכלוסייה חדשה.

האוכלוסייה הותיקה נשארת. (=צ'ילד).

 יישובים חדשים בין הערים הכנעניות.  שיפור מערכות מים וחקלאות.

יש

תהליך ארוך (עשרות שנים לפחות). יש חפיפה תרבותית בין שתי האוכלוסיות

מהפכה סוציאלית= התערבות עם אוכלוסיה כנענית  (גוטוואלד, מנדלהול, פינקלשטיין)

אין שינויי כלכלי.  התיישבות גורמים חברתיים שוליים מתוך האוכלוסייה הכנענית

קיים שינויי בהתפלגות היישובית (או במספר היישובים).  אין שינויי בהיקף האוכלוסין.

(=תיאורייה מרכסיסטית).

אין

תהליך ארוך מאוד.

חפיפה תרבותית מלאה בין התקופה הקודמת לתקופה הנוכחית

 

 

 

 
 

BetaGroup - עיצוב אתרים

כל הזכויות שמורות NTT - מערכות ניהול תוכן