הצטרפות לרשימת תפוצה
 
 
 
חדשות
  • שינוי ההרשמה לסמינרים

    2.8.2017

    בסעיף ההרשמה לסמינרים יש הוראות חדשות להרשמה.

  • שינוי בתכנית תשע"ח: ביטול הסמינר על לאה גולדברג באפריל

    30 באוקטובר 2017
  • ראיונות עם משתתפי הסמינרים

    14/9/16

    כתובת הלינק היא  https://youtu.be/1Bbd0cXZIGI

 
 
 
  שלום רצבי  
   
 

פרופ' שלום רצבי

קורות חיים:

שלום רצבי נולד בקריית אתא ולמד בישיבות בירושלים. הוא נצר מצד אימו למשפחת רבנים ראשיים ממרוקו, הידועה עוד מגירוש ספרד, שרבים מהם השאירו ספרי שו"ת וקבלה.

שלום רצבי למד מתמטיקה באוניברסיטת לונדון והפסיק את לימודיו במלחמת יום הכיפורים, שלאחריה החל לעסוק בשירה, בביקורת ספרותית ובעריכה.

 פרסם שמונה ספרי שירה. החל ללמוד תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה במדעי הרוח, עם התמקדות בהיסטוריה. עשה השלמות לתואר שני בתלמוד באוניברסיטת בר-אילן ותואר שני באוניברסיטת תל אביב.

בשנת 1995 סיים בהצטיינות את עבודת הדוקטורט שלו בהנחיית אניטה שפירא בהיסטוריה ואברהם שפירא במחשבת ישראל. הדוקטורט נסב על היסטוריה אינטלקטואלית והוא עסק בחוג הרדיקלי של ברית שלום, לא מבחינה פוליטית, אלא מבחינה אידאית,

אחת מהנחות היסוד של רצבי הייתה שאת תפיסת עולמם היהודית והציונית כאחת יש לבחון קודם מהפרספקטיבה של התרבות הגרמנית של עידן שלהי המאה שבמסגרתה עוצב עולמם הרוחני והפוליטי.

שלום רצבי החל ללמד באוניברסיטת תל אביב מאז 1993. היה חבר אגודת הסופרים העבריים, כשהיה פילוג עבר לאיגוד הסופרים – שמקבל סופרים יהודים וערבים שעובדים בישראל וכותבים בכל השפות. היה עורך של כתב העת פעמים, עורך של כתב העת ישראל, הציונות ו'ישראל', חבר בוועדה המדעית של יד יצחק בן צבי. עורך את אחד מכרכי כל כתבי מרטין בובר המהדורה המקיפה העתידה לראות בגרמניה. הוא זכה בפרסים ספרותיים רבים ובהם פרס ראש הממשלה וכן פרס הנשיא יחד עם המלחין דובי זלצר על היצירה 'קינה ליצחק', על יצחק רבין.

כמו כן עסק ופרסם מחקרים רבים.

תקציר הרצאה

מטרת ההרצאה היא להצביע על מקצת מהבעייתיות שברעיון הבחירה.

במהלכה ישורטט רעיון הבחירה גופו והבעייתיות שבו כפי שהם מופיעים

במקורות הפורמטיביים של היהדות מזה ועיון בהשגותיהם של שפינוזה

ומייצג תנועת ההשכלה האירופית בשאלת הבחירה. על בסיס זה יתואר ניסיונו של מנדלסון,

הפילוסוף היהודי המודרני הראשון, לעצב מעין יהדות המתייחדת מדת התבונה האוניברסלית

רק בדרך עבודת האלוהים שלה. שכן, כפי שאטען, מאמציו של מנדלסון לייצור הרמוניה

 בין היהדות כ'דת ההתגלות', דהיינו: דת הטרונומית ופרטיקולרית,

ל'דת התבונה' האוניברסלית של ההשכלה ועקרונות ההומניזם הליברלי כשלו בחשבון אחרון

אך ורק בשל דבקותו, במודע או שלא במודע, ברעיון הבחירה.

 

 

 

 
 

BetaGroup - עיצוב אתרים

כל הזכויות שמורות NTT - מערכות ניהול תוכן