הצטרפות לרשימת תפוצה
 
 
 
חדשות
  • שינוי ההרשמה לסמינרים

    2.8.2017

    בסעיף ההרשמה לסמינרים יש הוראות חדשות להרשמה.

  • שינוי בתכנית תשע"ח: ביטול הסמינר על לאה גולדברג באפריל

    30 באוקטובר 2017
  • ראיונות עם משתתפי הסמינרים

    14/9/16

    כתובת הלינק היא  https://youtu.be/1Bbd0cXZIGI

 
 
 
  דר צבי לדרמן  
   
 

דר' צבי לדרמן

קורות חיים

חוקר במכון לארכיאולוגיה, אוניברסיטת תל אביב.

תואר ראשון ושני מאוניברסיטת ת"א;

תואר ד"ר מאוני' הארווארד.

ניהל את החפירות בתל בית שמש, והיה חבר במשלחות החפירות הארכיאולוגיות באשקלון, בשילה, בהר אפרים, בהר עיבל, במבצר אפק (אנטיפטרוס) ובסיני.

מחבר הספרים "תל בית שמש: קהילת גבול ביהודה המקראית"; "הר של תרבויות רבות: חקר השומרון הדרומי"; "שילה – ארכיאולוגיה של אתר מקראי".

 

תקציר ההרצאה :  עלילות שמשון וראשית ישראל בראי המחקר הארכיאולוגי – מגע, קונפליקט, התנגדות, זהות

בבית-שמש התקיימה קהילה כנענית איתנה ותוססת. חומת אבן איתנה נבנתה על-ידי מקימיה כבר במאה ה-י"ח לפנה"ס, ואף שער איתן ניצב אל מול המדרון הדרומי.  ייתכן ומתיישביה אלה אף הקימו מקדש לאל "שַׁמַשׁ", אל הצדק השמי-מערבי, היכל שהעניק למקום את שמו הקדום. במאה ה-י"ד לפנה"ס, תקופת אל-עמארנה, השתלבה בית-שמש היטב במערך התרבותי-כלכלי של מזרח הים התיכון, במקום נבנה ארמון, ושליטיו קיימו, ככל הנראה, קשר מכתבים עם ארמון המלוכה המצרי. הרס הארמון (אולי בידי הע'פירו/חבירו?) לא מנע מבית שמש הכנענית להתחדש, להתקיים ולפרוח גם במאה ה-י"ג לפנה"ס.

ואולם, עם תנודת "גויי הים" והתיישבות הפלישתים בחמשת עריהם– שלוש מהן לאורך החוף ושתיים ביבשה פנימה – ניתקה בית-שמש מהקשרה הגיאוגרפי-תרבותי הנרחב והוטלה אל מערבולת קשה, אגרסיבית, מקומית, אל מול עקרון הפלישתית. בין השנים 1200 ל-950 לפנה"ס נהרסה/ניטשה ונבנתה מחדש ארבע פעמים. בצד האלימות בקצה גבול ההתפשטות הפלישתית, ובעוד ערים כנעניות אחרות נופלות וניטשות (כדוגמת לכיש, עזקה ועוד) גילו תושבי בית-שמש נחישות, עמידות איתנה והיאחזות הן במקומם והן בתרבותם.

מסכת עלילותיו של שמשון, אשר שמו נגזר מן המילה "שמש" ורוח ה' החלה "לְפַעֲמוֹ בְּמַחֲנֵה-דָן, בֵּין צָרְעָה, וּבֵין אֶשְׁתָּאֹל" (שופ' י"ג) (סביבתה המיידית של בית-שמש) מגוללת דפוס התנהגות באזור גבול ומפגש בין תרבויות – יש בו מגע וגם קונפליקט,יש בו חיבור אך גם אלימות לרוב והפרדה. האם סיפורי שמשון מתארים מציאות באיזור גבול? בנחל שורק? בין בית-שמש לעקרון הפלישתית? באיזו תקופה?

מה קרה לתושבי בית שמש הכנענים לאחר התקופה ה"כנענית"? האם ניתן להגדירם "ישראלים"?
את מי פגשו סרני הפלישתים בלכתם אחרי עגלת העץ הרתומה לשתי פרות-עָלות ועליה ארון הברית "
עַד-גְּבוּל בֵּית שָׁמֶשׁ" (שמואל א' ו') כמסופר בתיאור שיבת הארון משדה פלישתים?

עדויות ארכיאולוגיות מן השנים האחרונות מאירות את הסוגיה באור חדש, מפתיע.

 

 
 

BetaGroup - עיצוב אתרים

כל הזכויות שמורות NTT - מערכות ניהול תוכן