הצטרפות לרשימת תפוצה
 
 
 
חדשות
  • שינוי ההרשמה לסמינרים

    2.8.2017

    בסעיף ההרשמה לסמינרים יש הוראות חדשות להרשמה.

  • שינוי בתכנית תשע"ח: ביטול הסמינר על לאה גולדברג באפריל

    30 באוקטובר 2017
  • ראיונות עם משתתפי הסמינרים

    14/9/16

    כתובת הלינק היא  https://youtu.be/1Bbd0cXZIGI

 
 
 
  פרופ ישראל קנוהל  
   
 

פרופ' ישראל קנוהל

 

פרופסור ישראל קנוהל מופקד על הקתדרה לחקר המקרא ע"ש יחזקאל קויפמן באוניברסיטה העברית.

מספריו: אמונות המקרא, הוצאת מגנס, 2007:

 מאין באנו? הוצאת דביר, 2008: השם, הוצאת דביר, 2012

 

סמינריון : "שניים אוחזין בטלית" - תרבות המחלוקת בהסטוריה היהודית

ההרצאה תעסוק במחלוקת בין בית שמאי ובית הלל לגבי האופן שבו יש לקרוא את קריאת שמע. מחלוקת זו תתבאר בהקשר של ויכוח עקרוני בין שני הבתים בשאלת הגבול שבין קודש וחול ואודות היחס לגוף ולצרכיו.

"בין קודש לחול" –

המחלוקת בין בית שמאי ובית הלל על היחס לגוף ולצרכיו

פרופ' ישראל קנוהל, האוניברסיטה העברית

 

1.  משנה, מסכת ברכות א:ג

בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים:

בָּעֶרֶב כָּל אָדָם יַטּוּ וְיִקְרְאוּ,

וּבַבֹּקֶר יַעַמְדוּ,

שֶׁנֶּאֱמַר: "וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ" (דברים ו ז.

וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים:

כָּל אָדָם קוֹרֵא כְדַרְכּוֹ,

שֶׁנֶּאֱמַר: "וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ" (שם.

אִם כֵּן, לָמָּה נֶאֱמַר "וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ"?

בְּשָׁעָה שֶׁבְּנֵי אָדָם שׁוֹכְבִים,

וּבְשָׁעָה שֶׁבְּנֵי אָדָם עוֹמְדִים.

אָמַר רַבִּי טַרְפוֹן:

אֲנִי הָיִיתִי בָא בַדֶּרֶךְ,

וְהִטֵּיתִי לִקְרוֹת כְּדִבְרֵי בֵית שַׁמַּאי,

וְסִכַּנְתִּי בְעַצְמִי מִפְּנֵי הַלִּסְטִים.

אָמְרוּ לוֹ:

כְּדַי הָיִיתָ לָחֹב בְּעַצְמְךָ,

שֶׁעָבַרְתָּ עַל דִּבְרֵי בֵית הִלֵּל.

 

 

 

 2 . תלמוד בבלי, ברכות יא, עמוד א

תנו רבנן - בית הלל אומרים: עומדין וקורין, יושבין וקורין ומטין וקורין, הולכין בדרך וקורין, עושין במלאכתן וקורין.

 

3 . תוספתא ברכות ב:ז

הַכַּתָּף, אַף עַל פִּי שֶׁמַּשָּׂאוֹ עַל כְּתֵפוֹ,
הֲרֵי זֶה קוֹרֵא.
אֲבָל בְּשָׁעָה שֶׁפּוֹרֵק וְטוֹעֵן,
לֹא יִקְרָא, לְפִי שֶׁאֵין לִבּוֹ מְכַוֵּן.
וּבֵין כָּךְ וּבֵין כָּךְ, לֹא יִתְפַּלַּל עַד שֶׁיִּפְרֹק.

 

4 . תלמוד בבלי, ביצה, טז, עמוד א

תניא אמרו עליו על שמאי הזקן כל ימיו היה אוכל לכבוד שבת מצא בהמה נאה אומר זו לשבת מצא אחרת נאה הימנה מניח את השניה ואוכל את הראשונה. אבל הלל הזקן מדה אחרת היתה לו שכל מעשיו לשם שמים שנאמר (תהלים סח, כ "ברוך אדני יום יום".

 

5 . אבות דרבי נתן, נוסח ב פרק ל (מהד' ש.ז. שכטר עמ' 66 ).

וכל מעשיך יהיו לשם שמים, כהלל.

 כשהיה הלל יוצא למקום, היו אומרים לו:

להיכן אתה הולך? לעשות מצוה אני הולך.

מה מצוה הלל? לבית הכסא אני הולך.

 וכי מצוה היא זו?

אמר להן הן, בשביל שלא יתקלקל הגוף.

איכן אתה הולך הלל? לעשות מצוה אני הולך.

מה מצוה הלל?

לבית המרחץ אני הולך.

וכי מצוה היא זו?

אמר להן, הן, בשביל לנקות את הגוף.

תדע לך שהוא כן:

ומה איקונות העומדות בפלטיות של מלכים, הממונה עליהן להיות שפן וממרקן, המלכות מעלה לו סלירא, ולא עוד אלא שהוא מתגדל עם גדולי המלכות.

אנו שנבראנו בצלם ובדמות, שנאמר "כי בצלם אלוהים עשה את האדם" (בראשית ט:ו), על אחת כמה וכמה.

שמאי הזקן לא היה אומר כך, אלא נעשה חובותינו עם הגוף הזה!

 

לעיון נוסף:

ישראל קנוהל– "פרשה שיש בה קיבול מלכות שמים, תרביץ, ע"ג, א (תשמ"ד) 11-31.

 

 

 

 
 

BetaGroup - עיצוב אתרים

כל הזכויות שמורות NTT - מערכות ניהול תוכן