הצטרפות לרשימת תפוצה
 
 
 
חדשות
  • שינוי ההרשמה לסמינרים

    2.8.2017

    בסעיף ההרשמה לסמינרים יש הוראות חדשות להרשמה.

  • שינוי בתכנית תשע"ח: ביטול הסמינר על לאה גולדברג באפריל

    30 באוקטובר 2017
  • ראיונות עם משתתפי הסמינרים

    14/9/16

    כתובת הלינק היא  https://youtu.be/1Bbd0cXZIGI

 
 
 
  אביעזר וייס  
   
 

אביעזר וייס

תקציר קורות חיים:

•         מרצה במחלקה לספרות עם ישראל באוניברסיטת "בר אילן" (שנים 1974-85 ). תחומי מחקר והוראה: תיאוריה של שירה ופרוזה, שירה עברית חדשה, המחזה התנכ"י וההיסטורי, הסיפור המקראי.

•         מנהל תיכון עירוני "צייטלין", תל-אביב ( שנים 1985-2000) .

תואר שני – על הסיפורת של יוסף חיים ברנר

                     תואר שלישי – על שירת אברהם שלונסקי.

                     תחומי הוראה ומחקר:

                     שירה עברית במחצית הראשונה של המאה ה-20.

                     הסיפור המקראי

                     הדרמה התנכית וההיסטורית בתקופת התחייה והעלייה השנייה.

                     תיאוריה של השירה והפרוזה.

 

במקביל: הוראה וחינוך בתיכון "צייטלין" בתל-אביב

1985-2000:      הכרעה על פרשת דרכים: להזמנת ד"ר שושני עברתי לנהל את ביה"ס "צייטלין"

                        וכעבור שנתיים עזבתי את האקדמיה.

•         ראש המכללה האקדמית לחינוך "גבעת ושינגטון" ומרצה בכיר בחוג לספרות בה (שנים 2001-   2010).

•         היום גמלאי. כותב ומרצה בנושאי מקרא, ספרות, פילוסופיה וביקורת תרבות והקשרים ביניהם תוך התבססות על קריאת טקסטים.

סמינר:תקופת המלוכה: משאול עד מלכים ג'

אליהו התשבי – בין אפוקליפסה לתחייה לאומית

אליהו התשבי הינו נביא חריג מבחינות רבות. אחת הבולטות היא, שהוא עצמו קובע את סדר היום של פעולותיו. הוא אינו נשלח על ידי ה', אלא שולח את עצמו, ואת הוראותיו של ה' הוא מקיים רק אם הן תואמות את האידיאולוגיה שלו, את עקרונותיו ואת מטרותיו. בפעולותיו הוא מפעיל תכונות קיצוניות של קנאות, נחישות, אומץ וכוח פיזי, והן מתאפיינות בעקרון "עודפות הכוח"*, עודפות הנוצרת בכל פעם שמופעל כוח, ואולם יש שהיא מובילה את מפעיל הכוח למצב טראגי שבו לא ניתן לו להמשיך בדרכו והוא נאלץ לוותר. אליהו הוא אחת הדמויות האלו.

ואולם תכונות קיצוניות אלו הינן הכרחיות כדי להשיג חזון מרחיק לכת ולא להסתפק בהישגים חלקיים או מקומיים. לפיכך הפכה דמותו של אליהו לדמות מזוהה עם גאולת עם ישראל. המחזאי מתתיהו שוהם העמיד את אליהו במרכז מחזהו הגדול "צור וירושלים" והוא מעמת אותו עם שנים: עם התרבות הזרה, המיוצגת על ידי המלכה איזבל, ועם ניהול הממלכה היומיומי והריאלי, המיוצג על ידי המלך אחאב, כשבין כולם נקלע אלישע הצעיר, שנדרש לבחור אחרי מי ילך, והוא מייצג, כמובן, את הדור היהודי הצעיר והמשכיל הפוסח על שתי הסעפים.

בהרצאה מנותח ומפורש הטקסט המקראי תוך עימות עם ההשלכות הפילוסופיות של רעיון "עודפות הכוח", העלול להביא חורבן גמור, ועם רעיונות החזון הלאומי שהגשמתם לא תיתכן בלי ההקצנה והקנאות.

*) המושג "עודפות כוח" ומשמעויותיו נוסח על ידי מבקר התרבות הסלובני סלבוי ז'יז'ק במסתו "ברוכים  הבאים אל המדבר של הממשי", שמתייחסת לאירועי 11 בספטמבר. המושג נובע מניתוח הסרט "אפוקליפסה עכשיו" של פרנסיס פורד קופולה.

סמינר טשרניחובסקי

תקציר:  היהודי החדש – המחזה "בר כוכבא" לשאול טשרניחובסקי

המחזה "בר כוכבא" נכתב בתחילת שנות העשרים של המאה ה-20, והוא מקפל בתוכו את כל רעיונות התחייה הלאומית שינקו את יסודותיהם מבית מדרשן של הרומנטיקה הגרמנית ושל "פילוסופיית החיים", בעיקר זו של פרידריך ניטשה, תוך ערגה למקורות הקדומים של היהדות הקדם-גלותית. 

המחזה מעמיד במרכז הקונפליקט את המחשבה הרציונאלית של חכמי ישראל מול השאיפה הרומנטית לחירות של רבי עקיבא וגיבורו, בר כוכבא. קונפליקט זה הוא הד לקונפליקט שהתנהל בתוך התנועה הציונית עצמה.

תוך בניית הקונפליקט מעצב טשרניחובסקי באמצעות בר-כוכבא את דמות היהודי החדש, בעל העוצמה הפיסית, תשוקת החירות ואומץ הלב – דמות שהפכה מופת לרבים עם הקמת הכוח הלאומי מהשומר ועד צה"ל. 

חמר נוסף נמצא ב "תכנים  נוספים"

 
 

BetaGroup - עיצוב אתרים

כל הזכויות שמורות NTT - מערכות ניהול תוכן