הצטרפות לרשימת תפוצה
 
 
 
חדשות
  • שינוי ההרשמה לסמינרים

    2.8.2017

    בסעיף ההרשמה לסמינרים יש הוראות חדשות להרשמה.

  • שינוי בתכנית תשע"ח: ביטול הסמינר על לאה גולדברג באפריל

    30 באוקטובר 2017
  • ראיונות עם משתתפי הסמינרים

    14/9/16

    כתובת הלינק היא  https://youtu.be/1Bbd0cXZIGI

 
 
 
  חמוטל בר יוסף  
   
 

חמוטל בר יוסף

קורות חיים

חמוטל בר-יוסף עבדה כמורה לספרות בבי"ס תיכון ובאגף לתכניות לימודים של משרד החינוך.
בשנים 2004-1987 עבדה כמורה וחוקרת באוניברסיטת בן-גוריון. בעלת דרגת פרופסור מן המניין.
פרסמה 7  ספרי מחקר ועשרות מאמרים בעברית ובשפות אחרות, בעיקר בתחום ההקשר הרוסי של הספרות העברית ובתחום הזיקה של הספרות העברית למיסטיקה. פרסמה גם מספר רב של רשימות ביקורת ספרותיות ומסות בענייני תרבות, יהדות ומוסר. לימדה ספרות עברית באוניברסיטאות בקייב, מוסקבה, ניו יורק, שטוקהולם, פוזנן וכן במכון הרטמן בירושלים ובמכללת הרצוג באלון שבות.  
פרסמה  שלושה עשר קובצי שירים:  לולי היה עלי למהר ; לקחת אויר;  רק הירוק ;מתנות קופצות ; ובצפיפות ; הלא  ועוד רבים.
פרסמה גם ספר ילדים וקובץ סיפורים .הספר הופיע ברוסית בתרגומה של סבטלנה שנברון. המונודרמה "יום השנה השלישי" מבוססת על סיפור בשם זה.  
על שירתה זכתה בפרס אקו"ם (1987), פרס קרן תל-אביב (1987), פרס קרן ירושלים לשירה (1990), ועוד פרסים רבים.
 תרגמה לעברית שירה ופרוזה מרוסית, צרפתית ואנגלית.
תרגומי שיריה הופיעו כספרים ברוסית (, באנגלית , בהונגרית, בערבית, בספרדית. תרגומים לשפות נוספות - גרמנית, אוקראינית, איטלקית, דנית, שוודית, רומנית ויידיש - נדפסו בכתבי עת ואנתולוגיות .
שיריה הולחנו על ידי מלחינים רבים. השתתפה בפסטיבל לשירה במטולה, בפסטיבל "שירה במדבר" בשדה בוקר, בפסטיבל "ניסן" במעאר וביריד הספרים בגואדאלאחארה.

מרצה מבוקשת במסגרות שונות.
 
תקציר ההרצאה: רחל – האמנות שמאחורי הפשטות

שירי רחל מצטיינים בפשטותם הלשונית, המבדילה אותם מהסגנון של משוררים בני דורה – א"צ גרינברג, שלונסקי ואף משירתה של בת דורה אסתר ראב. הפשטות הזאת אפשרה לשירי רחל להפוך לחלק מהזמר הישראלי המושר בפי כול.
ואולם בדיקה של החריזה והריתמוס תגלה שמתחת לפשטות לכאורה יש עבודת גימור מקצוענית, משוכללת, מתוחכמת ופונקציונלית. כמו לאה גולדברג גם רחל שאפה לכתוב שירים נגישים, ללא ראוותנות צורנית-סגנונית, אבל היא לא ויתרה על עיבוד צורני ולעתים התמודדה עם צורות קשות לביצוע בעברית (למשל משקל הדקטיל) , שמשוררים אחרים נמנעו מהן. השיר "רק על עצמי לספר ידעתי", הוא אחת הדוגמאות המובהקות לשיר שהבנת הצורה השירית שלו מוסיפה הרבה להבנת משמעותו.

 

 
 

BetaGroup - עיצוב אתרים

כל הזכויות שמורות NTT - מערכות ניהול תוכן