הצטרפות לרשימת תפוצה
 
 
 
חדשות
  • שינוי ההרשמה לסמינרים

    2.8.2017

    בסעיף ההרשמה לסמינרים יש הוראות חדשות להרשמה.

  • שינוי בתכנית תשע"ח: ביטול הסמינר על לאה גולדברג באפריל

    30 באוקטובר 2017
  • ראיונות עם משתתפי הסמינרים

    14/9/16

    כתובת הלינק היא  https://youtu.be/1Bbd0cXZIGI

 
 
 
  הרב ד'ר מיכאל אברהם  
   
 

הרב ד'ר מיכאל אברהם

                תולדות חיים

עיסוק נוכחי: ר"מ במכון הגבוה לתורה, אוניברסיטת בר-אילן (ראש ביהמ״ד לדוקטורנטיות מצטיינות ור״מ בישיבה הגבוהה).

לימודים •שיבת״ם: ישיבת ההסדר הר עציון, ישיבת 'נתיבות עולם' בבני ברק, כולל פוניבז' וכולל חזון איש

לימודים אקדמיים: הנדסת חשמל ואלקטרוניקה (אוני, ת״א), דוקטורט בפיזיקה עיונית (בר- אילן). פוסט דוקטורט (מכון וייצמן).

הוראה נוספת: ישיבת ההסדר ירוחם, כוללים שונים, מכללת קריית אונו, בצלאל ועוד קורסים מזדמנים.

פרסים: הפרס על שם מיכאל לנדאו על עבודת דוקטורט בפיזיקה - מפעל הפיס (1996). פרס שרת החינוך ליצירה יהודית, תשס״ד. פרס לספרות תורנית-מדעית, האגף לתרבות תורנית עיריית פתח תקווה, תשס"ט. פרס ifcolog ללוגיקה חישובית (2010). תחומי עניין עכשוויים: תלמוד, לוגיקה ופילוסופיה של התלמוד, הלכה ומחשבת ההלכה, משמעויות של האבולוציה ומדעי המוח, מחשבת ישראל ופילוסופיה כללית.

חיבורים: כשלושים ספרים ומאות מאמרים בנושאי העניין הנ״ל.

פעילות ציבורית ואקדמית נוספת: שותף בהקמת המדרשה לבנות, יבאר', בירוחם. חבר מועצת ההנהלה של מדרשיית 'נועם'. שותף להקמת עמותת 'מידה טובה' לחקר ההיגיון התורני. הרצאות ושיעורים חד-פעמיים בכנסים ובמסגרות שונות לקהלים שונים. שותף בקבוצת מחקר בלוגיקה תלמודית בר אילן. פעילות הלכתית למען מסורבות גט מחוץ לרבנות הראשית (חבר בבתי״ד כותב פסקי דין).

תקציר ההרצאה: אתיקה, דת ומדע: על ראייה מורכבת והרמוניה

הנטייה הרווחת אצל אנשים היא לחפש הרמוניה בין הקשרים שונים, אמונות שונות, או בין ערכים שונים בהם הם מחזיקים. לפעמים ניתן למצוא גם תרומות הדדיות בין ההקשרים )ככותרת שבת העיון(. אך בהרצאתי ברצוני לטעון כי לעיתים מדובר בשפות שונות שאין אפשרות ואולי גם לא צורך לגשר ביניהן. זה מה שאכנה ראייה מורכבת.

מדע עוסק בעובדות ובתיאוריות שמסבירות אותן, אמונה עוסקת בערכים ונורמות דתיות, ואתיקה עוסקת בנורמות מוסריות.

ההבחנה בין נורמות לעובדות (בין ought-n ל-'7) היא עתיקה ומקובלת, אך ניתן להבחין באופן דומה גם בין ערכים דתיים

ומוסריים. טענתי העיקרית היא ששלוש השפות הללו לא הרמוניות זו עם זו, אבל בראייה מורכבת ניתן ליישב ביניהן, או

לפחות להיות מחוייב לשלושתן גם יחד בלי להיכנס לאפולוגטיקה ולדחוקים אינטלקטואליים בעייתיים.

אין כוונתי לטעון שלא קיימות סתירות בין התחומים. להיפך, כשאין סתירות המורכבות אינה משמעותית ולא נחוצה. טענתי היא שיש סתירות, אבל הדרך להתמודד עם סתירות אינה בהכרח ליישב או לעשות הרמוניזציה, אלא להרכיב אותן זו עם זו וליצור "תמונה מורכבת". בהרצאתי אתחיל בהדגמה והסבר לגבי הלוגיקה של הראייה המורכבת, ולאחר מכן אעבור ליישם אותה על היחסים בין מדע לדת, מדע ומוסר ודת ומוסר. אני אטען שלעיתים הנטייה להרמוניה משבשת ומעוותת את התמונה, ובעצם מחפה על א׳ הבנה. אנסה להסביר כיצד יוצרים תמונה מורכבת, ואעמוד על משמעויותיה והשלכותיה במישור הפרקטי.

 
 

BetaGroup - עיצוב אתרים

כל הזכויות שמורות NTT - מערכות ניהול תוכן