הצטרפות לרשימת תפוצה
 
 
 
חדשות
  • שינוי ההרשמה לסמינרים

    2.8.2017

    בסעיף ההרשמה לסמינרים יש הוראות חדשות להרשמה.

  • שינוי בתכנית תשע"ח: ביטול הסמינר על לאה גולדברג באפריל

    30 באוקטובר 2017
  • ראיונות עם משתתפי הסמינרים

    14/9/16

    כתובת הלינק היא  https://youtu.be/1Bbd0cXZIGI

 
 
 
  פרופ' אייל רגב  
   
 

המחלקה ללימודי ארץ-ישראל וארכיאולוגיה, אוניברסיטת בר-אילן.

תחומי התמחות: היסטוריה וארכיאולוגיה של תקופת הבית השנימגילות קומראןנצרות קדומהארכאולוגיה חברתית) קבורה אומנות ארכיטקטורה( פרושים וצדוקיםבית המקדש, החשמונאים והורדוס. למשל: קבורה משפחה וחברה בירושלים בסוף ימי בית שניכתות קומראן בהשוואה לכתות מודרניות; האידיאולוגיה והארגון החברתי של יושבי האתר בחִ'רְבַּת קוּמְרָאן; יחסם של הנוצרים הראשונים למקדש; מדוע צלבו את ישו;  זהותו היהודית של הורדוס.

ספריו:

  • הצדוקים והלכתם: על דת וחברה בימי בית שנייד יצחק בן צביירושלים תשס"ה
  • ארץ ישראל בתקופת בית שני, המשנה והתלמוד. מהכיבוש היווני עד ימי האסלאם, 333 לפנה"ס – 647 לספירה, ירושליםכרטא ) עם זאב ספראי(
  • Sectarianism in Qumran: A Cross-Cultural Perspective, Religion and Society Series 45, Berlin, Walter de Gruyter 2007
  • The Hasmoneans: Ideology, Archaeology, Identity, Vandenhoeck & Ruprecht, Journal of Ancient Judaism Supplements 10, 2013

 

 

תקציר ההרצאה: השומרונים בימי בית שני (ואחריהם)

ראשית התגבשותם של השומרונים כעדה אתנית נפרדת בתקופה האשורית, הבבלית והפרסית. הם אימצו לעצמם זהות של 'ישראלים' כיורשים של ממלכת ישראל הצפונית. החל מן התקופה הפרסית היהודים יושבי יהודה תחת הנהגת שבי ציון דחו אותם והתרחקו מהם. בתוך כך בולט העימות בין נחמיה לסנבלט פחת שומרון. באותה תקופה גם יוסד המקדש השומרוני בהר גריזים כמתחרה, אולי גם כמחקה, את בית המקדש בירושלים. היהודים, ובראשם יוסף בן מתתיהו, האשימו את השומרונים כמתחזים לשומרי תורה, הבורחים מזהותם כשהדברים אינם משתלמים להם. העוינות בין יהודים לשומרונים הביאה להריסתו של המקדש בהר גריזים על ידי יוחנן הורקנוס בשנת  111 לפנה"ס. מאז נמשכה העוינות, אך באופן מפתיע השומרונים לא הפסיקו להאמין בקדושתם הר גריזים כמקום המקדש, ולא נטמעו ביהודים. גם לאחר חורבן בית שני הם המשיכו לפתח מסורות דתיות חדשות, ואף ייסדו בתי כנסת והקפידו על טהרה במקביל ליהודים. היהודים מצידם המשיכו להתרחק מהם אך הכירו בכך שהם שומרים חלק בסיסי מחוקי התורה.

לעיון נוסף:

ח' אשל וא' שטרן (עורכים), ספר השומרונים, יד יצחק בן צבי, ירושלים תשס"ב.

י' מגן, 'מקדש ה' בהר גריזים ובירושלים', ארץ-ישראל [כתב עת של החברה לחקירת א"י ועתיקותיה] כט (תשס"ט), עמ' 277-297.

 

 
 

BetaGroup - עיצוב אתרים

כל הזכויות שמורות NTT - מערכות ניהול תוכן