הצטרפות לרשימת תפוצה
 
 
 
חדשות
  • שינוי ההרשמה לסמינרים

    2.8.2017

    בסעיף ההרשמה לסמינרים יש הוראות חדשות להרשמה.

  • שינוי בתכנית תשע"ח: ביטול הסמינר על לאה גולדברג באפריל

    30 באוקטובר 2017
  • ראיונות עם משתתפי הסמינרים

    14/9/16

    כתובת הלינק היא  https://youtu.be/1Bbd0cXZIGI

 
 
 
  הרב ד"ר יואל בן נון  
   
 

נולד בחיפה, שנתיים לפני קום המדינה, גדל בחינוך הממלכתי-דתי ובבני עקיבא, ולמד בישיבת מרכז הרב קוק בירושלים.

יואל בן-נון לחם בירושלים בששת הימים עם חטיבת הצנחנים (בשירות המילואים הראשון שלו), ובמלחמת יום הכיפורים בצליחת תעלת סואץ, ואחר כך 4 חודשים בעיר סואץ.

נשוי לאסתר מבית ראב, שנולדה במשואות יצחק בגוש עציון, שנתיים לפני נפילת הגוש במלחמת העצמאות. המשפחה גרה באלון שבות, בגוש עציון.

6 ילדים נשואים כולם, ו-27 נכדים. ב"ה.

הרב ד"ר יואל בן-נון, ממקימי אלון שבות ועפרה, ישיבת הר עציון ומכללת הרצוג, ממובילי ההתיישבות ביהודה ושומרון; הוגה דעות; הקים את האולפנא לבנות בעפרה. עמד בראש ישיבת הקיבוץ הדתי בעין צורים.

כתב עבודת ד"ר באוניברסיטה העברית בירושלים, והוציא ספר (המקור הכפול של השראה וסמכות) על משנת הרב קוק.

מוביל דרך בלימודי תנ"ך, מוסר והלכה, יהדות-ישראלית וארץ ישראל.

פרסם כמה ספרים ועשרות מאמרים בתחומים אלה; יוזם מפעל 'מקראות', עיון רב-תחומי בפרשיות מרכזיות בתורה (יתרו-משפטים, בשלב ראשון).

 כותב טור ליום, לכל פרק, במיזם לימוד התנ"ך – 929 (=פרקי התנ"ך).

 

תקציר ההרצאה: בין עיבל לגריזים - נוסח התורה השומרוני וממצאי קומראן

בנוסף להבדל בצורת האותיות (השומרונים המשיכו ופיתחו את הכתב העברי הקדום), יש הבדלים רבים בין נוסח המסורה היהודי לבין נוסח התורה השומרוני –

חלקם משקפים כתיב מלא של ימי בית שני לעומת כתיב חסר במסורה;

חלקם משלימים עריכה הרמוניסטית, שמצמצמת סתירות והבדלים בנוסח התורה (למשל, בין מעמד הר סיני ועשרת הדיברות בספר שמות ובספר דברים;

וחלקם הבדלים דתיים-אידיאולוגיים, כמו החלפת מעמד הברית מהר עיבל להר גריזים, והכנסת 'הרגריזים' (במילה אחת!) לעשרת הדיברות.

ניתוח הנוסח של 'תרגום השבעים', וכמה מגילות מפתיעות שנמצאו בקומראן (ובמצרים), הוכיחו, ששני הסוגים הראשונים בהבדלי הנוסח היו קיימים (ברמות שונות) גם בתוך החברה היהודית – אלה שלא החזיקו בנוסח המסורה, שהיה מקובל על חכמי ירושלים ואחר כך על חז"ל, נטו להכניס כתיב מלא, והוספות של עריכה הרמוניסטית, ומכאן, שהשומרונים השתמשו בנוסח יהודי, שהיה שונה עקרונית מנוסח המסורה.

לגילוי זה יש השלכות חשובות על הבנת העימות בין הכיתות ובין ירושלים בימי בית שני.   

 
 

BetaGroup - עיצוב אתרים

כל הזכויות שמורות NTT - מערכות ניהול תוכן