הצטרפות לרשימת תפוצה
 
 
 
חדשות
 
 
 
  סא"ל (מיל.) שלמה עובדיה  
   
 

סא"ל (מיל.) שלמה עובדיה

נולדתי בחיפה. למדתי בבית ספר דתי – יבנה. הייתי חניך בתנועת הנוער "בני עקיבא" ומדריך.

סיימתי קורס טייס 56 – כנווט. טסתי בכל טייסות התובלה, מדריך ניווט בחצרים, נווט בטייסת קרב 107 פאנטום בחצרים. עזבתי עקב בעיות רפואיות. חזרתי לתובלה טייסת 131. 

תפקידי מטה: תכנון ח"א, יחידה לביטחון לאומי.

השתחררתי לאחר 24 שנים. טסתי עוד 10 שנים במילואים בטייסת 120.

עבודתי כאזרח

מנכ"ל "איגוד ערים לאיכות הסביבה – נפת אשקלון10תחנות ניטור לבדיקת זיהום אויר בסביבות תחנות כח "רוטנברג".פרשתי בגיל 67, לאחר 24 שנים.

שתי בגיל 67

לאחר הפרישה הוצאתי רישיון טייס אזרחי ורישיון משייט (סקיפר) באשדוד.

 

 תקציר הרצאה ומצגת – הטיסה לאנטבה. בשנת 1976  (50 שקפים 5 סרטונים)

תפקידי בטייסת 131 (הרקולס) היה "מפקד גף נווטים" . לרשותי עמדו 20 נווטים. במטוס הראשון המוביל של 4 המטוסים שטסו: מפקד הטייסת ,סא"ל יהושע שני (שיקי) – קברניט. סרן אבי איינשטיין – טייס משנה.

סרן שלמה עובדיה – הנווט ראשי.

המטוס הראשון שנחת בודד באנטבה יחד עם סיירת מטכ"ל.

כל החומר המקורי שהיה ברשותי בטיסה: מפות, דוחות, תצ"א, פתקים וכו' – נתרם למוזאונים: רבין, וח"א.

במשך 4 ימים ראשונים לחטיפה עסקנו בטייסת בתכנון הצנחת: סיירת מטכ"ל, קומנדו ימי, הצנחת סירות באגם ויקטוריה. ב-2 מטוסי התדלוק שהיו מסוגלים לטוס הלוך וחזור.בסוף לא בוצע.

 

טיסת מבחן / שכנוע הרמטכ"ל מוטה גור ז"ל

ביום חמישי 1.7.1976 חל מהפך בתכנון, תא"ל דן שומרון ז"ל מונה למפקד המבצע.

הוחלט על 4 מטוסים.

מוטה גור ז"ל - מתנגד. ביום שישי 2.7.1976 בצהרים (24שעות למבצע) ערכנו טיסת אימון ראשונה לשארם (אופיר).

המטרה: "נחיתה בלילה חשוך ללא תאורת מסלול" בעזרת ניווט והכוונת הנווט עובדיה ומכשיר המכ"ם בלבד.

ביום שישי 2.7.1976 בלילה, 12 שעות לפני המראה למבצע - הרמטכ"ל עדיין מתנגד.

מוטה גור מגיע לטייסת להיות נוכח בטיסת מבחן לצוות המוביל - האם ניתן לנחות בלילה חשוך ללא תאורת מסלול באיזור מואפל .

רק בעזרת הניווט (כיוונים וגבהים) של עובדיה והטסת המטוס ע"י הקברניט שני (שיקי) - פלא טכנולוגי עולמי.

הצוות עבר את המבחן. הרמטכ"ל השתכנע, רץ" לראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. ואמר "יש אופציה צבאית"!

 

ביצוע הטיסה לאגם ויקטוריה באוגנדה

המראה כבדה מאוד משארם (אופיר). טיסה במשך 7:18 שעות למטרה. מסלול 35 באנטבה. בדרך מטוס מס' 3

שובר דממת אלחוט ואומר "אתה OFF מהנתיב - מחוץ לנתיב 50 מייל."

הקברניט של מטוס 3 טעה.

המשכנו כרגיל. ליד אגם טאנה באתיופיה על נתיב הטיסה היה מזג אויר גרוע במיוחד . כעת נעזרנו במכ"ם לטוס בין ענני הסערה והברקים.

 

טיסה בצלע סופית (פיינל) – נחיתה באנטבה

באגם ויקטוריהנפרדנו . המטוס הראשון המוביל טס לבד – אורות השדה דלקו. נחתנו בשקט בזמן בשעה 23:00 .

הורדנו את סיירת מטכ"ל. ולאחר 5-6 דקות מהנחיתה סיירת מטכ"ל חיסלה את המחבלים, שחררה את החטופים שחזרו ארצה במטוס 4.

לאחר נחיתת מטוס 2 המגדל , כיבה את כל האורות בשדה. מטןסים 3 ו-4 נחתו בעזרת תאורה ניידת כשהמטוס הראשון פיזר לאורך המסלול מרחק 600 מ'.

תוכנן "לקחת דלק" באנטבה. בגלל סכנה לפגיעה במטוסים טסנו לתדלוק בניירובי ומשם בודדים לארץ.

בתל נוף קיבלו את פנינויצחק רבין ז"ל ושמעון פרס ז"ל – (יום העצמאות 200 לארה"ב, 4.7.1976)

 

 

 

 

 

 

 

 

           

            

 

 

 

 

 
 

BetaGroup - עיצוב אתרים

כל הזכויות שמורות NTT - מערכות ניהול תוכן