הצטרפות לרשימת תפוצה
 
 
 
חדשות
  • שינוי ההרשמה לסמינרים

    2.8.2017

    בסעיף ההרשמה לסמינרים יש הוראות חדשות להרשמה.

  • שינוי בתכנית תשע"ח: ביטול הסמינר על לאה גולדברג באפריל

    30 באוקטובר 2017
  • ראיונות עם משתתפי הסמינרים

    14/9/16

    כתובת הלינק היא  https://youtu.be/1Bbd0cXZIGI

 
 
 
  ניתאי שנאן  
   
 

 ד'ר ניתאי שנאן 

פרטים ביוגרפיים 
שמי ניתאי שנאן והנני בעל תואר דוקטור מהאוניברסיטה העברית בירושלים. עבודת הדוקטור שלי עסקה בנושא יחסה של ההיסטוריוגרפיה הספרדית-איברית בת המאה התשע-עשרה לתולדות היהודים בספרד של ימי הביניים (תשס"ז). בשנים תשס"ח עד תשע"א לימדתי תרגיל מבוא לשנה אלף בחוג להיסטוריה של עם ישראל. שם התרגיל "מן המזרח אל המערב ובחזרה : תולדות היהודים בימי הביניים". בשנת תשע"ב פרסמתי את ספרי "קורבנות או אשמים : תולדות היהודים בראי ההיסטוריוגרפיה הספרדית בין השנים 1898-1759", אשר סוקר הן את ההיסטוריה של העיסוק בתחום, והן את הדעות והפרשנויות השונות שהביעו ההיסטוריונים הספרדים בני המאה התשע-עשרה לגבי תמות מרכזיות בהיסטוריה של יהודי ספרד כגון ויכוח טורטוסה או גירוש שנת 1492. בשנת תשע"ג פרסמתי מאמר מבוא להוצאה מחודשת של ספרו של ההיסטוריון חוסה אמדור דה לוס ריוס, "מחקרים היסטורים, פוליטיים וספרותיים על היהודים בספרד". ספר זה יצא לאור לראשונה בשנת 1848, ומחברו אמדור נחשב להיסטוריון העיקרי אשר חקר את תולדות היהודים בספרד של המאה התשע-עשרה. כיום אני מועסק כספרן באוניברסיטה העברית.

תקציר הרצאה:

בעית האנוסים מהפרספקטיבה של החברה הרודפת

בניגוד למה שנוטים לחשוב בציבוריות הישראלית, בעיית האנוסים או הקונברסוס לא היתה רק בעיה שלהם עצמם, היא הטרידה גם את הציבוריות הספרדית. החברה הספרדית נוצרית אשר היתה צריכה להטמיע בקרבה כמות גדולה של יהודים לשעבר -  הן אלו שהמירו את דתם לנצרות בעקבות הפרעות בשנת 1391 והן אלו שהמירו את דתם במהלך המאה החמש-עשרה וכדי לא לצאת בגירוש של שנת 1492 - לא הצליחה במשימה זאת. הנוצרים הוותיקים אשר חששו מתחרותם של הנוצרים החדשים או הקונברסוס, חוקקו במהלך המאה השש-עשרה את חוקי טוהר הדם אשר אסרו על כל אדם ממוצא יהודי או מוסלמי להתמנות למשרות ממשלתיות או עירוניות, להיחשב כחברים בגילדות או להצטרף למסדרי הנזירים. כתוצאה מכך הפכו להיות צאצאי היהודים הקונברסוס לקסטה בזויה אשר זכתה לבוז בשל "מוצאה הנחות". תופעה זו באה לידי ביטוי בסדרה ארוכה של פתגמים אשר ייחסו מוצא יהודי לתושבי מקומות מסוימים בספרד, וכן בהצגה של היהודי במסורת העממית ובספרות כמעין ההיפוך השלילי של הנוצרי הוותיק, שיכול להעיד על מוצאו וטוהרו רק בהתרחקות ממנו.
הקבוצה הגדולה ביותר של צאצאי היהודים היו הקונברסוס הפורטוגזים אשר החל משנת 1580, היא שנת האיחוד הזמני של הכתר הפורטוגזי עם הכתר הספרדי, היגרו במספרים הולכים וגדולים לספרד, וכתוצאה מכך הגבירו מחדש את עיסוקה של האינקוויזיציה בבעיה היהודית. אחדים מבני הקונברסוס הצליחו להגיע למשרות בכירות בכתר הספרדי והשתמשו בכוחם על מנת להגן על אחיהם מפני רדיפות האינקוויזיציה. אולם השפעה זו, הביאה להתנגדות גוברת מצד קנאי הדת ומצד חלקים מהאצולה הנמוכה והבורגנות הנוצרית ותיקה. התנגדות זו באה לידי ביטוי בספרו של הנזיר הפרנסיסקני פרנסיסקו דה טורחונסיו, "קריאה לעמידה על המשמר כנגד היהודים".
בעזרת קריאה מובחנת ומדוקדת של  קטעים מספרו האנטי-יהודי של הנזיר נלמד את הדרך שבה תיארו מתנגדי הקונברסוס, את היהודים וצאצאיהם הקונברסוס. כך נבין אולי את הסיבה לכך שספרד של היום נחשבת כאחת מהארצות האנטישמיות ביותר באירופה אף על פי שהקיבוץ היהודי בה אינו רב במיוחד.

 
 

BetaGroup - עיצוב אתרים

כל הזכויות שמורות NTT - מערכות ניהול תוכן